23.09.2008

LØSE TRÅDER

ønsker vi ikke, ihvertfall ikke vi som hekler bestemorsruter. Jeg har registrert at mange er så lei av å feste trådene på hver bestemorsrute. Om man bruker f.eks 4 farger på en rute blir jo det himla mange da. DET ER IKKE NØDVENDIG! Det har bare ikke gått opp for meg hva folk mener, trodde det handlet om siste tråden på hver rute og ikke alle...... Ellers skulle jeg sagt det for lenge siden. Se videoen i innlegget under her . Der ser du hvordan du lett og ledig bare hekler tråden med deg på neste omgang,..... Dermed kan man like lett hekle flerfargete ruter som ensfargete ruter :o))))

22 kommentarer:

Anita sa...

Yes! Klok av skade etter første teppet har jeg heklet inn trådene i de to siste! Bare kos og feste siste tråden på hver lapp da:O) Klem!

liven sa...

Du er så flink å komme med "bruksanvisninger " du Lisbeth.o)
Så vil jeg se det grønne kjøkkenet!!!!!

Fin tresnelle........:o)

Ha en fin kveld:o)

Sublim design och Blossom kitchen sa...

Det där har jag försök mig på, men det slutade med att jag virkade garnet randigt istället:0)....
Men tack för tipset med beskrivning.
Ha det så fint
/S

Randi sa...

Ja dette har jeg lært jeg også, her hekles alle trådene inn. Skal forresten starte på mitt mormorteppe i kveld....håper bare jeg finner krokene mine.

Ha en flott kveld til deg.

Hulda sa...

Nydelig bilde. :) Har jo også en slik en, som jeg har fått av deg. :)

Min Verden sa...

Høstferie fra i dag - det er vel for tidlig ;) Jeg gleder meg til min i neste uke - jeg skal til LONDON :) Kos deg i ferien og ha en lang og søvnløs natt ;) H.

Pulsatilla sa...

*Bokmerker til jeg får tid til å lære meg å hekle* Først er det en bunad som skal broderes ferdig... Der er trikset å feste alle tråder etterhvert.

Drømmen om en eplehage sa...

Besta lærte meg å helke med tråden, så nå følte jeg meg lur! He, he!
Men jeg skal ikke hovere for mye for jeg er ca140 ruter bakpå til ett teppe... På tide å ta tak!

Takk for at du klarte å formulere deg så bra på NIB. Det var mer enn jeg klarte men jeg stilte meg bak deg og håper det berget meg. Ha, ha, ha!

Ha ei fin, kreativ uke!

Viola sa...

Hejsan, så himla smart, ska bli härligt att få se det färdigt, ha det bra själv, klem viola

Mitt hvite hus sa...

Heisan
Kjempefint at du la ut litt hekle hjelp i ditt forrige innlegg. Ja jeg har lært at man kan dra med seg tråden slik at en slipper å feste alle trådene. Det gjør jeg også på første runde. Slipper unna mye kjedelig jobb da:O=)

Klem

Anonym sa...

Hihi, tack för den fina lektionen..
Vilka härliga färger du virkar med.
Ska ta och virka lite när mitt huvud mår bättre.
Fast det blir tvärtom för mig som är vänsterhänt:-)
Kram

Gammalt o nytt 1:12 sa...

Tack!
Nu kanske jag vågar pröva virka med fler färger...ler
Kram Irene

elisabeth sa...

HALLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO I LUKEN!!!!!!!!!!!

I'm back, og nå var det fader meg på tide å stikke innom deg...hehe;) Løse tråder ja, det kan du si....her er det rimelig mange løse tråder...hehehe, om enn bare metaforisk;) Men jeg skal lære meg å hekle, og da skal jeg sitte med nesetippen inni skjermen, og kjøre vidoy fra You toube...hehe;)

Nydelig farger her på rutene dine, og jeg gleder meg til å prøve meg...nåja, så får vi se hvordan det går...
Håper alt er vel, og at du koser deg om dagene, jeg er potta dedd i nesa, og bihuler, og vi snyter oss om kapp her...sukk! Men mannen har begynt å flise badet...tralllalaalalalala! Vi lurer litt på om vi kanskje har kjøpt oss litt ekstra jobb med de svenske flisene, men pyttsann, han har jo flist to ganger før....hahaha;) Nå skal jeg ut å ha meg en kaffe, og feire at jeg er ung og sprek og 36...hehe;)
Klem fra meg og tusen takk for superkoselige hilsener mens jeg var på tur over fjellet;)
Psssst! Også er jeg såååå enig med deg på kommentaren din på NIB, hadde visst ikke fått dette helt med meg før i natten;)

Elzie sa...

Ja, det är himla smidigt att göra så. Annars är det ett evighetsarbete att fästa alla trådar som blir.
Hoppas du har en bra onsdag. Här skiner solen så grannt. Härlig höstdag.
Kram Elzie

Anonym sa...

Første gangen jeg besøker deg, og ble helt stum, jeg! Sååååå mye fint! Ikke på den måten jeg vil ha det hjemme selv, men på den måten jeg elsker å se på, enten det er hjemme hos andre eller utstillinger i butikker. Du har et superpent hjem, det er sååååå romantisk og nydelig!!

Grip dagen sa...

Du er heklelærer for hele blogglandia du! Så bra da!
Det er like greitt å kringkaste smarte idèer, så har mange fått det med seg.
Ellers må du si det samme om og om igjen...
Jeg lærte også ei dame å hekle bestemorsruter da jeg var på strikkekafè.
-Og hva med mitt håndarbeid?
-3 omganger fikk jeg strikket på armen min...
Hmm...

Lykke tid videre med heklenåla!
Hilsen Marit

Merete sa...

Genialt!!! takk for tipset :o) og spolen med blonder og anna pynt på det øverste bildet er nydeleg....

Anonym sa...

Hei Lisbeth!
Gjett om jeg ble glad for å se den filmsnutten da. Jeg kan ikke hekle engang, men har veldig, veldig lyst til å lære meg. I grunn er det masse jeg ønsker, men dette har jeg altså tenkt på en stund.
Den kommer til å bli flittig brukt av meg altså:)
Tusen takk!
Ha en flott kveld videre.
Klem Elin!

Tone sa...

Hei hei!
Alle disse rutene som dere vise frem på blogg, får meg 35 årtilbake i tid (herregud er jeg så gammal - dvs at jeg var noen år allerede...) -og farmor bestemte seg for at femåringen skulle hekle og strikke og brodere før hun begynte på skolen.
Jeg hekla sånne ruter allerede da - og de første ble til et slips til pappa, som han hadde på seg på gammaldansfest -brun og orange med innspett av eplegrønt. Tenk så lekkert!!!
Så jeg lurer IKKE på hvordan slike ruter hekles, men jeg lurer på HVORDAN I SVARTE BENGE DERE FÅR TID!!
TID!!
Gode uke fra kaoset tone

Mia sa...

Og jeg som festet tråder til den store gulmedalje på mine granny squares... hihii. Men godt er det å lære no nytt, og takk til deg for det! Takk også for din koselige kommentar ang. "Cath-teppet" mitt. Nå er jeg klar for et nytt prosjekt, og gleder meg til å få brev i posten...

Rosa sa...

For eit nydeleg bilde! Hekling balar eg ikkje med, så den videoen hoppar eg glatt over.

Håpar både du og alle dei andre Nib-damene eg har vorte "kjend" med fortset å stikke innom sjølv om eg ikkje dukkar opp på rollen meir :) Legg deg forresten til min egen roll, så veit eg kor eg har deg ;)

Ha ein god kveld!

Maria sa...

Nu har jeg snart ikke flere undskyldninger for IKKE at lære mig at hækle.
Du er jo en guro til at lære fra dig :-)

Klem Maria.

Ps: dejlige stemningsfulde villeder du viser :-)